מצבר לרכב

מצבר לרכב

תפקיד המצבר ברכב הוא מתן זרם חשמלי המיועד להפעלת מערכות חשמל שונות. אחד הפרמטרים החשובים בהם היא מערכת ההתנעה ובלעדיה המכונית לא תזוז. קיימות, כמובן, ברכב מערכות תאורה, מיזוג אוויר, תקשורת ואחרות שכולם מונעות חשמל. המצברים הנפוצים ביותר הם מצברי עופרת חומצה אבל קיימים גם מצברים מסוגים אחרים. כמו: מצבר לרכב ללא טיפול, מצבר פריקה עמוקה, מצברי ג'ל פריקה עמוקה. ההבדלים ביניהם הם במפרט, בגודל, בצורת הפעולה ובאלמנטים שונים אחרים.

מצבר עופרת חומצה מורכב משישה תאים בודדים של עופרת טבולה בחומצה. ריאקציה כימית בין שני סוגי חומרים אלו יוצרים את הזרם החשמלי. המצבר מתרוקן כאשר הרכב אינו מונע ומתמלא מחדש על ידי האלטרנאטור בשעה שהמנוע פועל. במכונית סטנדרטית מותקנים מצברים המספקים מתח של 12 וולט. במשאיות, ובציוד הנדסי וברכבים אחרים המצברים חזקים וגדולים יותר ומספקים מתח של 24 וולט. כל מצבר חייב להיות תקין 24/7 ומשום כך יש לתחזק היטב ולטפל בו בעת טיפולים במוסך ובעת הצורך.מצבר לרכב

טיפולים משמעותם בדיקת התאים במצברים פתוחים על ידי פתיחתם ובדיקת מפלס המים בהם. יש צורך להוסיף מים מזוקקים בהתאם לצורך. במצברים ללא טיפול האריזה החיצונית אטומה ואין פתח מילוי למים. יחד עם זאת, יש לטפל בהם בעת חוסר במים, בעת שנוצרות בעיות עקב טעינת יתר ועוד. בנוסף, יש לבדוק שלא נוצרת קורוזיה בקטבי החיבורים החיוביים והשליליים. שהמצבר מונח באופן יציב על המתקן, וכן, שהוא מחוזק היטב. בדיקות אלו ניתן לעשות באופן עצמאי אבל חשוב גם שעין מקצועית תשגיח על כך.

יש צורך לבחור מצבר על פי הוראות היצרן. כמובן שתמיד עדיף לבחור מצבר חדש הזהה למקור אבל, ניתן בהחלט לרכוש אחד העונה במפרט ובהגדרה לדרישות היצרן. בחירה נכונה תתאים ביותר לרכב המצוי ותימנע פגיעה במערכות החשמליות המותקנות בו כתוצאה מיצירת מתח גבוה או נמוך יותר אשר ישבשו פעולתן ויגרמו לנזק לטווח ארוך. לכל מצבר יש אחריות יצרן וכדאי לבדוק שהמצבר הנקנה מותקן סמוך מאוד לתאריך הייצור שלו. כמובן, שמומלץ שחשמלאי רכב או מכונאי המורשה בכך יתקין את המצבר בצורה בטוחה.

לא ניתן להוסיף תגובות