אבחון דידיקטי – מתי נכון לעשות אותו?

אבחון דידקטי

כל אחד מאיתנו שצופה מעת לעת בהתנהגות של ילדים, בין אם זה הילדים שלו או ילדים במשפחתו, שואל את עצמו, סביר להניח, האם התנהגות שלהם נובעת מסיבה מסוימת, האם הם זה עניין של אופי, עניין מולד, האם הם חווים איזו חוויה שמשפיעה עליהם, למה בעצם הם מתנהגים כמו שהם מתנהגים.

אחת הדוגמאות הקלאסיות והמשמעותיות ביותר לכך, אנחנו יכולים למצוא כאשר הילד לא לומד בבית הספר כפי שהיינו מצפים ממנו. כלומר, אם הוא לא מצליח לשבת בכיתה בצורה שקטה, אם הוא לא מכין שיעורים, לא מתעניין במה שקורה מסביבו, ובוודאי אם הוא מפריע לילדים ולמורה.

אז עולה הרבה פעמים שאלה, האם הילד פשוט לא נהנה מהלימודים, האם הוא מתעצל, או שמא, הוא מתמודד עם בעיה הרבה יותר מורכבת, מה שמחייב טיפול מעמיק יותר. הכוונה כמובן לבעיה של

אבחון דידקטי

לקות למידה שמשפיעה עליו.

במקרה כזה, יש לקחת אותו אל אבחון דידקטי, אבחון אשר נעשה על ידי גורם מוסמך מתחום ההוראה והחינוך אשר בוחן את הילד על פי מצבים מסוימים, בין אם זה קריאה, כתיבה, חשבון, זיכרון, עיבוד מידע ועוד, ואז אפשר לדעת האם יש לילד יש לקות למידה שמחייבת לתת לו תוכנית לימודים שונה וכן הקלות לימודיות שונות שיכולות לשפר את מצבו, הן בשיעורים והן במבחנים.

לא למהר לחרוץ את דינו של הילד

הדבר החשוב ביותר הוא, לא למהר ולחרוץ את דינו של הילד. הרבה הורים נוטים לחשוב שהוא מפונק ועצלן ולכן הוא לא לומד טוב. יש הורים שנוקטים גישה הפוכה וממהרים לשלוח אותו לאבחון דידקטי, דבר שגם עולה הרבה כסף וגם לא פעם יכול לפגוע בדימוי העצמי של הילד.

המשמעות של אבחון דידקטי היא רבה, ולכן צריך להתייחס אליו בצורה נכונה. ייתכן מאוד שאם אנחנו נשוחח עם הילד לפני שנמהר לקבוע למה הוא לא לומד, נוכל להבין טוב יותר כיצד לגשת אליו וכיצד לעזור לו. לשם כך חשוב מאוד שלא רק אנחנו בתור הורים נדבר איתו אלא כאן חשוב גם מקומה של המורה שלו, יכולת הזיהוי, תשומת הלב והאמפתיה שלה.

לא ניתן להוסיף תגובות